Om de verspreiding van het coronavirus af te remmen, moeten veel mensen thuis werken. Dat vraagt om een andere aanpak dan werken op uw normale werkplek. Communicatie is nu extra belangrijk.

Deze (online) tools ondersteunen daarbij.

Op kantoor overleggen collega’s vaak tussendoor even over kleine zaken en klanten kunnen makkelijk binnenlopen met een vraag. Dat is nu lastiger omdat iedereen vanuit huis werkt. Communiceer duidelijk of uw bedrijf open is en op welke manier klanten u kunnen bereiken. Social media, uw website en e-mail helpen hierbij. Klanten zullen begrip hebben voor de situatie, maar willen wel graag weten waar zij aan toe zijn.

Online tools

Ook binnen uw bedrijf is het belangrijk de genomen maatregelen en de uitwerking hiervan duidelijk te communiceren naar medewerkers. Ook andere zaken die normaal op kantoor besproken worden, moeten nu online worden opgelost. Deze simpele online tools vergemakkelijken de onderlinge communicatie:

  • Gebruik een online chatprogramma zoals Slack om makkelijk en snel korte vragen aan elkaar te stellen. Dit kan in een persoonlijk gesprek, maar ook in groepsverband.
  • Vergader via Mircosoft Teams of Skype. Ook deze tools zijn met meerdere personen tegelijk te gebruiken. Bellen kan natuurlijk ook, maar in sommige gevallen kan het fijn zijn om iemands gezicht te zien.
  • Gebruik een apart kanaal voor overkoepelende interne communicatie van een bedrijf, bijvoorbeeld over de maatregelen rond het coronavirus. Dit kan bijvoorbeeld via een intranet. In de grote hoeveelheden chats en mails die medewerkers binnenkrijgen, kan dit soort informatie verloren gaan. Dit kunt u voorkomen door één duidelijke plek af te spreken waar medewerkers alle interne communicatie altijd terug kunnen vinden. Bijvoorbeeld een whatsappgroep voor alleen belangrijke, zakelijke informatie.


Al deze tools kunnen eraan bijdragen de werkzaamheden zo goed mogelijk door te laten gaan. Daarbij is één ding heel belangrijk: heb vertrouwen in uw team. Zo kunt u er samen het beste van maken.

Go to top